Mediteren met onze methode? Een review door FLORAA

Een tijdje geleden heeft Floor van het health & food blog FLORAA een meditatie training bij mij gevolgd. In onderstaand artikel vertelt zij meer over haar ervaring. Waarom mediteren bij stress, allergieën en meer? Lees Floors ervaring:

In de afgelopen jaren ben ik door meerdere mensen gewezen op de positieve lichamelijke gevolgen van mediteren. Telkens als ik experts vertelde over mijn hoge stressniveau, hormoonproblemen en weerstand werd mij weer verteld dat ik mijn stress kunstmatig moest verminderen en hiermee mijn weerstand, energie en mind een boost kon geven. Ook de tientallen allergieën die ik al meer dan 10 jaar met me mee sleep nemen toe in periodes met stress en dat lokt weer nieuwe allergieën uit.

Maar ja, meditatie, gaat dat niet een stapje te ver?

Hoe ik ben gestart met leren mediteren: Iedereen ervaart tegenwoordig dagelijks stress en we vragen veel te veel van onszelf. Daarnaast worden we dagelijks blootgesteld aan een hoop slechte stoffen, voeding, persoonlijke issues en meer. Onze hersenen draaien overuren, onze hartslag lijdt daar onder, ons immuunsysteem wordt hierdoor slechter en onze buiken groeien. Simpelweg gezond eten, af en toe een rondje hardlopen en een keertje naar yoga gaan lost dit probleem niet op. Geloof mij, ik heb een hele hoop dingen geprobeerd om wat meer rust te krijgen en daarmee mijn door antibiotica en stress verzwakte immuunsysteem op te krikken. Gezond eten heeft mij veel geboden maar toch werd er door diverse therapeuten, zoals een bio resonantie therapeut, een veel te hoog stressniveau gemeten. Dat betekent dat je hormonen uit balans raken, je stofwisseling vertraagt, allergieën ontstaan en je lichaam langzaam moe wordt.

Via via ben ik gewezen op een meditatiecursus in Eindhoven waarbij je één avond per week (drie uur), vijf weken lang leert hoe je effectief thuis kunt mediteren. Het fenomeen mediteren ken ik van yogascholen en andere instellingen die de meeste van ons nog steeds als ‘zweverig’ beschouwen. Ik heb de cursus gevolgd omdat ik een nieuwsgierig persoon ben en heb ervaren dat mediteren niet ‘zweverig’ is maar een echte weldaad voor je lichaam kan zijn. De voordelen van meditatie zijn zelfs wetenschappelijk onderbouwd en meditatietechnieken worden wereldwijd gebruikt in het leger en in andere branches waar baat is bij hulp met zelfontspanning.

Wat gebeurt er tijdens een meditatie? Als je op de juiste manier leert mediteren verlaag je jouw veel te actieve hersenen naar een status van lage hersenactiviteit met minder hersengolven. Deze lage frequentie golven in de hersenen noemen we ‘Theta-golven’. Wanneer je dit bereikt zal je cortisolniveau dalen en komt er serotonine vrij, dat is het gelukshormoon. Nu zul je denken: “Maar ik kan toch niet heel de dag mediteren?!” Logische gedachte, maar dit hoeft ook niet. Door twee tot drie keer per week 30-45 minuten te mediteren heb je hier de gehele week profijt van. Dat klink nog steeds als veel tijd, maar wat nu als ik je vertel dat je door mediteren minder slaap nodig hebt? Minder slapen door Mental-Fitness-meditatietraining?! Drie keer per week een half uur mediteren kan je zo’n zeven uur extra per week opleveren. Dit komt doordat je jouw hersenen eindelijk bevrijdt van de overuren die ze gewend zijn om te draaien. Meditatie help je hersenen namelijk om die grote hoop aan informatie beter te kunnen plaatsen. Je kunt het zien als het defragmenteren van je harde schijf. Het gevolg hiervan is dat je meer ruimte in je hoofd hebt om ’s avonds dingen te delen met je dierbaren, minder vergeet en eindelijk eens rustig naar jezelf en jouw eigenschappen kunt kijken. Je wordt als het ware ‘wakker’ door mediteren.

Dat verhaal over ‘wakker’ worden is nog niks vergeleken met de positieve veranderingen die je jouw lichaam geeft door te mediteren. Ik voelde binnen acht weken in de ‘Mental fitness meditatietraining’ al een degelijk verschil. Ik ben zo enthousiast geworden door de technische en medische onderbouwing voor mediteren die ik geleerd heb dat ik waarschijnlijk mijn leven lang blijf mediteren. Het kan in bed, in de trein, op de bank, in de auto (als je zelf niet rijdt) en op elk moment van de dag. Wanneer je de techniek goed onder de knie hebt kun je mediteren terwijl er op de achtergrond geluiden zijn. Probeer trouwens niet met een volle maag te mediteren.

Elke Moorman