Voor fitgirls.nl schreef ik over prestatiedrang.

Prestatiedrang-Innerdoorway.jpg

Laat ik voorop stellen dat prestatiedrang niet verkeerd is. Het zorgt ervoor dat we in beweging blijven en het geeft ons de kracht om door te gaan. Prestatiedrang zorgt ervoor dat we dingen kunnen bereiken en onszelf blijven verbeteren. Wat echter niet goed is aan prestatiedrang, maar wat wel vaak gebeurt, is dat we willen presteren om de verkeerde reden. Als je namelijk presteert om ‘iemand’ te kunnen zijn, kan dit je op de lange termijn opbreken. 

Waar identificeer jij je mee?

We identificeren ons vaak met wat wij bezitten, wat we bereikt hebben en wat we willen bereiken in plaats van met wie wij werkelijk zijn. Dit zorgt ervoor dat we continu bezig zijn om alles zo perfect mogelijk te doen. Als we niet genoeg presteren voelen we ons vaak niet waardig genoeg. Niet goed genoeg, niet leuk genoeg. Maar heb je er weleens bij stilgestaan wat dit doet met je lichaam en geest? Je staat constant op scherp!

Door continu te presteren en jezelf hiermee te identificeren, krijgt je lichaam de hele tijd het signaal dat het crisis is. Door constant op scherp te staan raken je hormonen uit balans en zodra dit gebeurt gaan ze schadelijke chemische reacties produceren. Hierdoor kun je slecht herstellen na een werkdag. In het begin merk je dit nog niet zo goed, maar na een tijdje gaat je prestatievermogen achteruit en neemt je stressgevoel toe. 

Focus je op het doen in plaats van op het resultaat

De kunst is om anders te gaan kijken naar je verplichtingen en deadlines. Je kunt er zelf voor zorgen dat je lichaam en geest de situatie waarin jij je begeeft niet als een crisissituatie gaat bestempelen. In een crisissituatie worden te veel stresshormonen en hoge beta-golven aangemaakt, en hierdoor wordt jouw helderheid en het vermogen om informatie te verwerken belemmerd. En daarom: ga je verplichtingen en deadlines meer zien als jouw keuze. Ga jezelf niet opleggen om alles heel goed te willen doen, want dit veroorzaakt stress en beperking. Natuurlijk is het belangrijk om dingen goed te doen, maar veel belangrijker is dat je dingen gewoon doet.

Als je jezelf meer focust op het doen in plaats van op het resultaat, maak je welzijnshormonen aan. Welzijnshormonen zorgen ervoor dat je meer betrokken en helderder bezig bent met je werkzaamheden. De kans op fouten maken neemt af, omdat je sneller dingen over het hoofd ziet als je heel erg gefocust bent op het resultaat. Het loslaten van het resultaat zorgt ervoor dat je openstaat voor wat je aan het doen bent. Je staat automatisch meer open voor je eigen inzichten en de inzichten van anderen. Fijne bijkomstigheid: dit bevordert ook de samenwerking met je collega’s!

Onderzoek waarom je wil presteren.

Als je stilstaat bij bovenstaande en de kern begrijpt van jouw prestatiedrang, dan verandert er veel. Prestatiedrang kan erg goed zijn, mits het losstaat van jouw eigenwaarde. Je mag het dus heel erg fijn vinden om iets goed te doen, als je het maar niet doet om je eigenwaarde mee te bepalen. Ga dingen doen omdat jij ze fijn vindt. Het leveren van een prestatie verandert dan van een dwangmatig iets naar een soort uiting van schoonheid. Je vindt het fijn om iets goed en uitmuntend te doen. Als dit jouw uitgangspunt is, zorgt dit voor een balans in je hormoonhuishouding. Hoe meer welzijnshormonen er worden aangemaakt, hoe beter je systeem functioneert. 

Om erachter te komen waarom jij wil presteren is het belangrijk om af en toe even rust te nemen en dit te onderzoeken. Probeer te begrijpen dat wij allemaal afhankelijk zijn van hormonale, chemische reacties in ons lichaam om beter te kunnen presteren. Dan ga je vanzelf meer de harmonie zoeken in jezelf en dwangmatige situaties vermijden. Deze brengen namelijk onbalans in ons systeem en uiteindelijk werken ze ons heel erg tegen. Als je hormonaal in balans bent zul je minimaal last hebben van werkdruk en deadlines. Uiteindelijk kun je op deze manier ook meer uit jezelf halen doordat je lichaam en geest met jou samenwerken, en niet tegen jou werken. 

Ontdekken wat jij belangrijk vindt

Tegenwoordig probeer ik zelf ook steeds vaker een moment te nemen en voor mijzelf na te gaan waarom ik iets doe. Omdat dit een thema is wat ik steeds meer en meer hoor terugkomen, wordt hier in 2018 ook meer aandacht aan besteed tijdens de reizen die ik organiseer. Door te presteren zonder je te identificeren krijg je weer zoveel meer plezier in de dingen die je doet! 

Kun jij daar ook wel een beetje hulp bij gebruiken? In april 2018 staan er weer twee nieuwe reizen op de planning. Een week lang de tijd om los van alles weer te gaan ontdekken wat jij echt belangrijk vindt! Wij gebruiken meditatie en boksen als tools waarmee jij de mogelijkheid hebt om jezelf nog beter te leren kennen. Wil je met ons mee? Stuur dan een mailtje naar elke@innerdoorway.nl

Elke MoormanComment