Waarom echt 'voelen' je gaat helpen relaxter te leven.

leren-voelen-persoonlijke-ontwikkeling-emoties

Gevoelens, ze komen en gaan. Wat willen ze ons vertellen en hoe gaan we er het beste mee om? Christano deelt zijn inzichten en onderzoek!


Gevoelens, gedachten & emoties. onze vrienden of vijanden?

We ervaren ze de hele dag door, gevoelens, gedachten en emoties. Fijne gevoelens laten we maar al te graag toe maar de lastige of vervelende gevoelens en gedachten hebben we meestal liever niet. Vaak doen we er dan ook van alles aan om deze niet te hoeven voelen. Angst voor wat we tegenkomen als we deze gevoelens krijgen en de onwetendheid over wat zij ons willen vertellen zorgt ervoor dat we er het liefst zo snel mogelijk voor weglopen. Soms hebben we het zelfs niet eens door dát we ervoor weglopen. We willen graag sterk zijn, doorgaan en hebben het idee dat het met ons gevoel wel goedkomt.

Maar wat als we erachter komen dat verzet tegen 'niet fijne' gevoelens er  juist voor zorgt dat we stresshormonen aanmaken waardoor we niet meer in staat zijn objectief naar een situatie te kijken?

Voor het ontstaan van optimale mentale rust en een ontspannen gevoel is het namelijk belangrijk dat we leren onze gevoelens toe te laten. In een stressituatie is verzet vaak een automatische reactie omdat het toelaten en ervaren van de lastige gevoelens onnatuurlijk en eng lijkt, maar de gevoelens toelaten gaat  er juist voor zorgen dat je ook in een stressituatie gefocust en ontspannen kunt blijven. 

Hormonaal proces

Als je leert je gevoelens toe te laten maak je geen grote hoeveelheden stresshormonen aan en hierdoor blijft de situatie waarin je verkeert overzichtelijk. Je ervaart de situatie wel, maar je wordt er niet door onderuit gehaald. Als je de situatie waarin jij je bevindt doorvoelt, geef je als het ware een ‘oké-signaal’ naar je hersenen en dan worden adrenaline en cortisol in een gezonde dosis aangemaakt. Als je tegen het gevoel dat ontstaat in een vervelende situatie gaat vechten, krijgen je hersenen een heel ander signaal. Je hersenen zien dit signaal dan als een bedreigende situatie en hierdoor gaan je hersenen snelle Beta-golven en ongecontroleerde hoge concentraties adrenaline en cortisol aanmaken. Je systeem komt dan op de 'overleven' modus te staan. Het slaat op hol en hierdoor verlies jij je objectiviteit. 

Klinkt dit bekend?

Als je systeem op de ‘overleven’ modus staat, kun je zelf bijna niets meer inbrengen. Je lichaam neemt het over en jij bent  alle controle en overzicht kwijt. Als het innerlijke verzet tegen de vervelende gevoelens doorgaat, blijven je hersenen snelle Beta-hersengolven, adrenaline en cortisol aanmaken. Innerlijke strijd of verzet wordt door onze mind en lichaam namelijk als bedreigend gezien.

Ons lichaam en geest hebben complexe programmeringen. Het goede nieuws is: hoe bewuster jij hiervan bent, hoe meer je in staat bent om de regie in eigen hand te nemen! 

Wat is dan de functie van gevoelens en emoties?

Ondanks dat er steeds meer bekend is over gevoelens en emoties heerst er toch nog een taboe op beide. Dit komt vaak omdat we de logica van onze gevoelens en emoties nog niet altijd zien. Er is echter wel degelijk een logica omtrent je gevoelens en emoties, ze willen gevoeld worden en niks anders!

Het belangrijkste is om te beseffen dat emoties en gevoelens je iets willen vertellen. Ze vertellen je iets over een thema of onderwerp dat heel belangrijk voor je is.  Onderdrukte gevoelens en emoties produceren een soort elektromagnetische lading in je zenuwstelsel en lichaam en deze lading uit zich in een soort spanning of onrust die voelbaar aanwezig is. Hoe meer je iets onderdrukt, hoe meer spanning of onrust er geproduceerd wordt.

Als de spanning of onrust te veel wordt voor je zenuwstelsel en lichaam, gaat de spanning of onrust een eigen leven leiden. Jouw mind kan niet plaatsen wat er gebeurt en reageert vijandig op de informatie. Dit kan ervoor zorgen dat er angstgevoelens ontstaan omdat het voelt alsof je het gaat verliezen van de spanning of onrust.

Veel van onze angstgevoelens ontstaan op deze manier. Je bent werkelijk bang dat je het niet gaat redden, want zulke gevoelens zijn echt overweldigend. 

Onze innerlijke gevechten kosten ons ontzettend veel energie. Ben jij je hiervan bewust?

Om uiteindelijk anders naar gevoelens en emoties te kunnen kijken is het goed om te beseffen dat het niet de lastige gevoelens en emoties zijn die negatief en zwaar aanvoelen, maar het verzet hiertegen. Omdat we ons hier niet altijd van bewust zijn hebben we de neiging om alles te willen begrijpen en de gevoelens te willen plaatsen. De kracht zit hem juist in overgave!

Vaak als een gevoel of emotie naar boven komt wil je er iets mee doen. Vooral bij lastige gevoelens en gevoelens die je niet kunt plaatsen krijg je de neiging om het gevoel te gaan rationaliseren, het te willen onderdrukken of ertegen te gaan vechten. Je begint jezelf af te vragen: “Waarom heb ik dit? Ik wil dit niet, gisteren had ik het niet,” enzovoort. Je hebt de behoefte om er 'plaatjes' op te plakken. Je gaat er een eigen verhaal van maken omdat je het idee hebt dat je jouw gevoelens zo kunt controleren. 

Als gevoelens en emoties doorvoelt worden kunnen spanning en onrust ontladen worden. Als de lading weg is, kunnen je lichaam en zenuwstelsel makkelijker met de informatie omgaan.

Vandaar dat het belangrijk is om stil te staan bij deze informatie en los te komen van het taboe dat heerst over gevoelens en emoties. Het zijn je vrienden en niet je vijanden, ook al voelt het soms niet zo! Regelmatig een moment nemen om ze gewoon te doorvoelen en stil te staan bij wat een gevoel je wil vertellen, doet wonderen. Als je mentale rust hebt, zul je merken dat dit stukken makkelijker gaat dan je gewend bent!

Het doorvoelen van een bepaalde situatie of emotie geeft jou meer informatie over wat er aan de hand is. Het zorgt ervoor dat je bepaalde delen van je hersenen activeert en ontwikkelt die anders nauwelijks aan bod komen. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat je als je situaties en emoties doorvoelt, je slimmer wordt! Als je dit doet leer je namelijk zonder dat je het zelf beseft, om meer hersencapaciteit te gebruiken. 

Mentale rust

Het fenomeen ‘mentale rust’ zorgt ervoor dat al deze processen vanzelf kunnen ontstaan. Als je regelmatig mentale rust neemt, activeer je die delen in je hersenen die jou gaan helpen om je gevoelens toe te kunnen laten. Je maakt neurologische verbindingen en fijne chemische reacties aan en deze zijn blijvend.

Ook fysiologisch gaat het toelaten van je gevoelens je veel opleveren. Je lichaam raakt gewend aan een bepaalde harmonie en een blijvende balans in je hormoonhuishouding. Als jij je innerlijke strijd oplost, kom je automatisch los van bepaalde hormonale programmeringen die verantwoordelijk zijn voor het aanmaken van stresshormonen. De balans die dan ontstaat, wordt gecreëerd door de aanmaak van welzijnshormonen en evenwichtige chemische reacties. Op die manier gaan je lichaam en geest weer onbewuste patronen ontwikkelen om die balans te behouden en de cirkel is weer rond!

Zoals je ziet wordt er veel bepaald door onze hormonen. Als jij je ervan bewust wordt hoe je de juiste hormonen kunt stimuleren door bepaalde gedragspatronen en denkpatronen te veranderen, pak je de dingen bij de kern aan. Door bewustwording van dit proces heb je de mogelijkheid je hormonale programma's te 'sturen'. Op die manier kun je op een gegeven moment zelf gaan bepalen welk programma jij wilt. Relaxt in het leven staan of gestrest? 

Met dit verhaal wil ik aantonen wat simpel “voelen” met jou kan doen. Het leren toelaten van je gevoelens heeft een zeer positief effect op jou en zorgt ervoor dat je persoonlijke ontwikkeling grote sprongen gaat maken. Dit is iets wat de wetenschap de laatste jaren ook kan aantonen, het is meetbaar, het is tastbaar! 

Dat het goed is om onze gevoelens toe te laten is eigenlijk niks nieuws. Vele mensen vertellen het al tientallen jaren. Maar waarom het werkt en wat het hormonaal en fysiologisch doet met je lichaam, beseft de wetenschap pas echt de afgelopen tien jaar. 

Door regelmatig te mediteren en te reflecteren kun je het vermogen ontwikkelen om emoties en gevoelens te doorvoelen. Reflecteren is stil staan en het zien van deze emoties en gevoelens. In de praktijk blijkt dat je dit sneller kunt leren dan je misschien denkt. Dit komt doordat “voelen” eigenlijk een heel natuurlijk proces is, maar dit zijn we vergeten. Het is een vermogen dat iedereen heeft en verder kan ontwikkelen met de juiste training! -

''Ik hoop van harte dat ik jou geprikkeld heb om anders te gaan kijken naar het fenomeen “voelen”! Christiano